Schadeherstel aan polyester & topcoat

 

Het grote voordeel van een polyester boot ten opzichte van een stalen boot is dat deze minder onderhoud behoeft.  Aan de andere kant is een polyester boot weer extra gevoelig voor een aantal andere zaken, denk hierbij aan schade aan het polyester of de topcoat.

Een gat, scheur of krassen in uw polyester? Hoe groot of klein de polyesterschade ook is, in veel gevallen kan ik deze voor u herstellen. Ook schade in de kleinste vorm van haarscheuren. In dit geval is de topcoat namelijk kapot.

Het tijdig laten repareren van schade aan polyester voorkomt veel ellende. Wanneer er niets gedaan wordt aan polyesterschade, kan er namelijk water in het polyester trekken. Hierdoor ontstaat polyesterrot, beter bekend als osmose. In de winter kan het zijn dat het water dat in het polyester is getrokken, gaat bevriezen. In dit geval kan het polyester kapot vriezen. Dat is niet alleen zonde, maar kan ook zorgen voor onnodige en behoorlijke kosten.

De toplaag van polyester wordt topcoat genoemd. Deze laag beschermt het polyester. Als deze kapot of beschadigd is, moet dat worden gerepareerd. Wanneer hier niets aan wordt gedaan, kunnen de kosten hoog oplopen. Afhankelijk van de kwaliteit topcoat, kan er bij topcoatschade al na een week ‘osmose’ ontstaan. Osmose is simpel gezegd een soort ‘rotten van polyester’ en komt voornamelijk voor op het onderwaterschip. Dit is hoe osmose ontstaat: topcoat is de beschermlaag van polyester. Wanneer er water door de topcoat gaat, komt er water in het polyester. Polyester bestaat uit glasvezels en hars. Deze vezels nemen het water op. Wanneer het water door de vezels wordt vastgehouden, ontstaan er blaasjes en gaat het polyester rotten.

De meest voor de hand liggende oorzaak van schade aan topcoat is door bijvoorbeeld een botsing. Een andere oorzaak van beschadiging aan de topcoat is door UV-licht, ofwel de zon. Wanneer topcoat teveel wordt blootgesteld aan UV-licht, wordt deze mat.

Bel nu